Door Agnes Jongerius op 18 februari 2015

AD Rotterdam: Jongerius bij de zeelui

PvdA-Europarlementariër Agnes Jongerius bezocht gisteren zeevarenden in Rotterdam om te praten over de tekortkomingen van sociale wetgeving in hun sector en wat de EU voor hen zou kunnen betekenen. Leon van Heel schreef hierover een artikel voor de Rotterdamse editie van het Algemeen Dagblad, wat je hieronder kan teruglezen.

Jongerius bij de zeelui

Europarlementariër en oud-vakbondsleider Agnes Jongerius (PvdA) was gisteren in het Maritime Hotel om met zeelui te praten over hun bestaan. “Vooral in de binnenvaart komen we dezelfde schijnconstructies en uitbuiting tegen als in de bouw en het wegtransport. Op zee zijn nog internationale regels, in de binnenvaart nauwelijks. Helaas, want welke wetten gelden als een Roemeens bureau Filippijnse bemanning inhuurt voor een Rijnaak onder Maltese vlag met een Oekraïense kapitein?”

Laatste hangplek voor zeelieden sluit deuren. Maritime Hotel in Rotterdam stopt als Zeemanshuis

Met het Maritime Hotel verdwijnt de laatste hangplek voor zeevarenden uit havenstad Rotterdam. Ouderwets passagieren gebeurt niet meer: ‘Vrije tijd? Dat heb ik thuis tijdens mijn verlof.’

,,Het is niet meer zoals het was,” verzucht Olesandr Orlychenko. ,,Ach, ik ben zelf ook een stuk rustiger dan vroeger.” De Oekraïense kapitein komt in het Maritime Hotel bij van een lange reis. Hij is met het vliegtuig van Oekraïne naar Amsterdam gevlogen en daarna naar Rotterdam gereden. Een scheepsagent brengt hem zo naar zijn containerschip in Antwerpen.

Het is dat het hotel aan de Willemskade uitkijkt op de Erasmusbrug en de Kop van Zuid, anders zou Orlychenko helemaal niets van Rotterdam zien. ,,De reisschema’s van schepen zijn zo strak. In de Sovjettijd was een vertraging van een maand heel gewoon. Nu gaat het om uren.”

Het Maritime Hotel, ofwel het Zeemanshuis, houdt in september op te bestaan. Het is het nu nog het domein voor zeelui, die behalve een bed er ook sociale of geestelijke hulp kunnen krijgen. Nadat vorig jaar Hotel De Beer in de Europoort is gesloopt, verdwijnt nu de allerlaatste ‘zeemanshangplek’ uit Rotterdam. Het Scheepvaart en Transport College (STC) heeft het pand overgenomen en wil er studenten huisvesten.

Geen tijd

Passagierende matrozen: ooit een belangrijke bron van inkomsten voor de Rotterdamse horeca, nu een zeldzaamheid. De bemanning komt niet meer van boord omdat ze geen tijd heeft. Zelfs de grootste containerreuzen zijn bijna nooit langer dan een dag in de haven. IJzerertsschepen en olietankers blijven nog wel wat langer, maar de 50 kilometer naar het stadscentrum is voor de meeste opvarenden te ver. Vanwege veiligheidsregels is het ook een gedoe om de terminal op en af te komen.

Het Maritime Hotel telt deze dinsdag dertig gasten, bijna allemaal zeevarenden die hun verlof er op hebben zitten. Het hotel, met café en speelautomaten, is de laatste halte voordat ze weer aan boord gaan. De Filipijnse scheepskok Rolando Viray wacht er op zijn lift. Op Schiphol heeft hij, bevangen door de kou, een ijsmuts gekocht met opdruk ‘Amsterdam’. Hij is niet van plan de stad in te gaan, bezweert hij. Zijn taxi komt zo. ,,Vrije tijd? Dat heb ik thuis tijdens mijn verlof.”

Dat is eens in de drie maanden, vertelt kapitein Orlychenko. ,,Saai misschien, maar ik kan niet anders.”

Mogelijk komt er een nieuw Zeemanshuis op de Maasvlakte, vertelt directeur Arend Boer van het Maritime Hotel. ,,Er zijn gesprekken geweest,” beaamt Nadine Vos van het Havenbedrijf Rotterdam. ,,Maar die hebben tot nu toe niet tot concrete plannen geleid.” Als een ondernemer er brood in ziet, zou de havenautoriteit kunnen bijdragen via het Port Welfare Committee, oppert Vos.

Dit fonds, dat het Havenbedrijf heeft opgericht samen met maritieme bedrijvenorganisaties, heeft jaarlijks 100.000 euro ter beschikking voor zeevarenden. Kerken, hulpinstanties en ondernemers die iets voor zeelui willen betekenen, kunnen daar een beroep op doen.

Agnes Jongerius

Agnes Jongerius

Als Europarlementariër namens de PvdA hou ik me in het Europees Parlement met name bezig met de onderwerpen werkgelegenheid, sociale zaken, arbeidsomstandigheden en handel. Europa heeft met haar 25 miljoen werklozen een grote opdracht om snel werkgelegenheid te creëren. Daarbij moet er scherp gekeken worden op de kwaliteit van werk dat geboden wordt: Europa heeft een

Meer over Agnes Jongerius