9 januari 2015

Einde schijnconstructies in wegtransport nabij?

Jarenlang rondrijden in Nederland, voor een Hongaars loon van soms wel minder dan 2 euro per uur. Dat overkwam 10 Hongaarse vrachtwagenchauffeurs in dienst van transportbedrijf Van den Bosch BV uit Erp. Maar zij hebben besloten zich niet bij hun lot neer te leggen, samen met het FNV zijn ze naar de rechter gestapt.

 

En niet zonder succes: de rechtbank in Den Bosch oordeelde dat de Hongaarse chauffeurs ten onrechte voor een schandalig laag loon hun werk in Nederland deden. In het vonnis wordt klip en klaar gesteld dat ook voor deze buitenlandse chauffeurs wel degelijk de Nederlandse arbeidsvoorwaarden van toepassing zijn. De rechter vindt dat al het achterstallige loon alsnog moet worden uitbetaald.

 

Deze baanbrekende uitspraak kan verstrekkende gevolgen hebben voor de hele transportsector in Europa. De rechtbank in Den Bosch vindt namelijk heel terecht, dat wanneer je als buitenlandse chauffeur vooral in en vanuit Nederland ritten maakt, je ook gewoon recht hebt op een Nederlands loon en bijbehorende arbeidsvoorwaarden. Een regel die ook in heel wat andere Westeuropese landen aan de laars wordt gelapt.

 

 

Transporteur Van den Bosch heeft aangekondigd in beroep te gaan tegen deze uitspraak. Maar de uitspraak is natuurlijk een fikse opsteker voor alle buitenlandse chauffeurs: het ‘loont’ om in actie te komen tegen de uitbuiting door malafide bedrijven. De tijd van ‘ja en amen’ zeggen is voor deze buitenlandse chauffeurs voorbij.

 

En dat is ook goed nieuws voor Nederlandse vrachtwagenchauffeurs. Bedrijven zoals Van den Bosch laten buitenlandse chauffeurs onder het minimumloon over Nederlandse wegen rijden. Ze verrijken zich zo niet alleen over de ruggen van die buitenlandse chauffeurs, ze stelen zo ook het brood uit de mond van Nederlandse chauffeurs die voor bedrijven werken die zich wél aan de regels houden.

 

Het wordt hoog tijd dat bedrijven stoppen met het telkens weer opzoeken van sluiproutes waarmee zij alleen hun zakken vullen ten koste van buitenlandse én Nederlandse werknemers. De uitspraak van de rechtbank in Den Bosch is dan ook een flinke stap in de goede richting om dit soort schijnconstructies in het wegtransport aan te pakken.