Heeft u zich wel eens afgevraagd waarom cordon bleu niet blauw is?

Heeft u zich wel eens afgevraagd waarom cordon bleu niet blauw is?

De landbouwcommissie van het Europees Parlement roept op tot een verbod op woorden zoals vegaburger, vegaworst en plantaardige melk Het debat over misleidende vleesvervangers is opnieuw geopend en de reactie voorspelbaar: hoongelach en onbegrip.

Vegetarische en veganistische producten zouden niet langer in de schappen mogen liggen onder de naam van traditionele vleeswaren omdat dit zogenaamd misleidend zou zijn voor consumenten. Een onnodige en betuttelende restrictie, én het voorstel staat ook lijnrecht tegenover de ambities van het Parlement wat betreft verduurzaming.

Innovatie en imitatie

In mei werd het voorstel met een ruime meerderheid aangenomen in de landbouwcommissie van het Europees Parlement. Het betreft trouwens niet alleen vleeswaar – als het aan de voorstanders ligt, mag straks geen enkel plantaardig product meer verwijzen naar dierlijke producten in zijn naam. Producten zoals ‘sojayoghurt’ zouden ook niet meer kunnen.

Met de parlementaire meerderheid voor de ambitieuze Green Deal nog vers in het geheugen, is dit voorstel een behoorlijke domper. In plaats van innovatieve voedselbronnen te stimuleren, wordt verduurzaming juist belemmerd.

De plantaardige markt groeit razendsnel en speelt een grote rol in het innoveren van de voedselketen

Bovendien laten de Europese naambeschermingswetten – bedacht om misleiding door imitatieproducten te voorkomen – juist voor deze specifieke situatie ruimte: vrijstelling is mogelijk op basis van ‘behoeften die voortvloeien uit de evoluerende vraag van de consument, technische vooruitgang of de behoeften aan productinnovatie’.

Verwarring?

Voor consumenten die geïnteresseerd zijn in plantaardige producten, zijn de naamsaanduidingen juist van groot belang bij het kopen van een product. Productnamen die verwijzen naar vlees en zuivel geven een indicatie naar de smaak en gebruiksmogelijkheden van het product. Daarbij is er geen bewijs dat de namen misleidend zouden zijn voor consumenten.

In tegendeel, de consument wordt onderschat door te suggereren dat deze een ‘veggieburger’ met een hamburger zou verwarren.

Naar mijn weten zijn er geen gevallen bekend van verwarde consumenten omdat hun cordon bleu niet blauw is, of consumenten die op zoek gingen naar de vingers in hun lange vingers

Morgen volgt de plenaire stemming. Het aannemen van dit voorstel zou een grote winst voor de vleesindustrie zijn. Dat kunnen wij als PvdA niet aanvaarden.